středa 31. března 2010

Top09.cz, zásadní, výsadní podruhé

Zkoumání programu top09.cz z hlediska nabídky změn k odstranění bezectného Politika jsme se už věnovali a výsledek známe. Slíbili však, že do začátku dubna představí program aktuální, což o dva dny dříve splnili.
Ale legračně.
O způsobu řízení státu a cti Politika v programu vůbec nemluví. V kapitole 8 s podivuhodným názvem „Financování obcí, samospráva a prvky přímé demokracie“ bychom asi našli malou část toho, po čem paseme. Jenže za názvem je připojena douška: Tato kapitola bude zveřejněna 9. 4. 2010 na celostátním sněmu Hnutí starostové a nezávislí.
Celý program ovšem vzbudil mezi Politiky pozornost a nikdo nevynechal možnost se vůči němu vymezit. Seznam konfliktů a jejich řešení přilákal pozornost všech, aby na něm demonstrovali vlastní řešení stejných konfliktů. Dění na hřišti strhává pozornost komentátorů. Nestraní kroutí hlavou a pečlivě se dívají mimo hřiště, co se kde chystá. Bez ohledu na kompletnost programu, bez ohledu na exkluzivitu programu, bez ohledu na obviňování, urážky, napadání, hrozby a prohry bude ihned po volbách vybaveno dvě stě Politiků podpisovým právem ke společným zdrojům, které bude do dalších voleb beztrestně a bezectně spravovat jako své vlastní.
Má cenu se dívat, jestli top09.cz po celostátním sněmu starostů a nezávislých doplní něco o cti Politika do podivuhodné a zatím prázdné kapitoly?

Příště: Kvalita správy společných zdrojů
Posted via email from nestrani

úterý 30. března 2010

Rozumné zásady ctnostné správy společných zdrojů I

Že si Politik sám neupraví bezectné podmínky správy společných zdrojů a že to zákonně nepovolí ani Nestraným víme. To neznamená, že takové vyhovující podmínky nemůžeme hledat. Pro názornost předznamenejme úvahu obchodní analogií:

Různí vlastníci akcií jakékoli společnosti si vahou svých hlasů zvolí představenstvo, které je zodpovědné za správu jejich společného majetku. Zodpovědné tak, že je za své případné chyby při jeho správě finančně i trestně odpovědné. Toto představenstvo je současně zodpovědné za angažmá zodpovědného vedení společnosti i za finanční i faktické výkaznictví, jehož prostřednictvím by mohlo podávat vlastníkům akcií pokřivený nebo neúplný obraz hospodaření, pokud by ho to napadlo. Že se to stává, o tom není pochyb. Že je to dohledatelné, trestné a vede to k nárokům na náhradu škody rovněž. Představenstvo i vedení společnosti se mohou odepřít nezákonné pokyny vlastníků akcií. Samotní vlastníci akcií však žádné povinnosti, jejichž porušením by někomu odpovídali za škody, nemají. Mají právo z držení akcií získat užitek a mají právo prosazovat proporčně svou vůli, jak tento majetek spravovat.

Voliči jsou vlastníky státního majetku a státem řízených finančních toků, společných zdrojů. Volí si vahou svých hlasů vedení, zodpovědné za správu společných zdrojů. Zodpovědné tak, že za své případné chyby při jejich správě není finančně ani trestně zodpovědné. Toto vedení se samo stává vedením státu a sestavuje finanční i faktické výkaznictví. Pokud by ho to napadlo, může jeho prostřednictvím podávat voličům pokřivený nebo neúplný obraz hospodaření. Že se to stává, o tom není pochyb. Že je to obtížně dohledatelné a není to ani trestné, ani to nevede k nárokům na náhradu škody rovněž. Vedení státu nemusí dbát jakýchkoli pokynů voličů. Samotní voliči však mají spoustu povinnosti, jejichž porušením odpovídají za škody, a to i vůči vedení státu. Mají právo získat ze společných zdrojů užitek a povinnost do nich přispívat, ale současně ručí za ztráty z hospodaření s nimi. Mohou ale proporčně prosazovat svou vůli, jak tento majetek beztrestně spravovat.

Členy představenstva nebo vedení mohou být vlastníci akcií. Jejich vztahy jsou ale regulovány, aby zamezily přesunu výnosů jen k části vlastníků akcií, reprezentované představenstvem nebo vedením, nikoli ke všem proporčně.

Členy vedení státu mohou být voliči. Jejich vztahy nejsou regulovány a přesunu společných zdrojů pouze k části voličů, řekněme i k pouze úzké části, třeba jen k vedení, tedy neproporčně, nic nebrání.

Analogie není analogická, použijme proto jiné srovnání.

Voliči nejsou vlastníky společných zdrojů. Nebo alespoň nemohou vykonávat svá vlastnická práva.
Vlastníky společných zdrojů jsou Politici. Mohou totiž vykonávat všechna vlastnická práva.

Volby rozhodují, kteří 282 Politici budou vykonávat vlastnická práva ke společným zdrojům. S odpovědností vlastníka akcií, tedy žádnou, pouze s právem výnosu. Politici jako vlastníci zvolí představenstvo, které již určitou odpovědnost má, ale nemůže ignorovat pokyny Politiků, neboť případně požadovaný nezákonný pokyn se z vůle Politiků může stát zákonem. Volič o rozdělení akcií rozhoduje jen málo, i neúčast na hlasování o rozdělení ovládání společných zdrojů nakonec správu mezi Politiky rozdělí díky jejich hlasům a hlasům jejich příslušenství. Takovéhle vlastnictví společných zdrojů je ovšem omezeno na dobu určitou, do dalších voleb. Jak tedy maximalizovat svůj výnos, když paušální náhrada za správu společných zdrojů je tak nízká, není závislá na hospodaření s nimi a výnosy je možné distribuovat neproporčně a beztrestně?

Jak by jednal jeden z akcionářů, který získá pravomoci představenstva, tedy pravomoci hospodařit se svěřeným majetkem, ovšem na dobu určitou a beztrestně? Dočkají se ostatní akcionáři svého proporčního výnosu?
Dočkají se ostatní Nestraní voliči svého proporčního výnosu, když voliči Politici oplývají shora uvedeným nadáním?
Neukazuje to vše k sestavení rozumných zásad ctnostné zprávy společných zdrojů?

Příště: Top09.cz, zásadní, výsadní podruhé

středa 24. března 2010

Součet CZ straníků

Víme, co čekat od Politika. Je zřejmé, proč jsou magnetem pro své příslušenství. Měli bychom si uvědomit, kolik straníků pomáhá s výběrem Politika pro správu společných zdrojů. Strany *.cz neudávají ochotně počty členů. Z tohoto pramene použijeme přehlednou informaci čísel platných jen k roku 2003, pro představu a uvědomění trendu to však dostačuje:

  • Cssd.cz měla 17.913 členy
  • Kdu.cz měla 49.441 člena
  • Kscm.cz měla 107.813 členy
  • Ods.cz měla 20.412 členy
  • a pak už jen minority

Dvěstě tisíc lidí pilně nebo lenivě, naivně nebo cílevědomě, svobodně nebo manipulovaně postrkuje Politiky blíž k bezectné správě společných zdrojů. To je tedy tlačenice.

Při vymýšlení dalšího postupu mějme tyto počty na vědomí.


Příště: Rozumné zásady ctnostné správy společných zdrojů

úterý 23. března 2010

Co čekat od Politika

Tvrdíme, že Politik je přehledná osoba:
  • Má podpisové právo ke společným zdrojům.
  • Není při správě společných zdrojů kontrolován ani omezován.
  • Odměnu za správu společných zdrojů si stanovuje sám a vyplácí ji ze společných zdrojů.
  • Za správu společných zdrojů se odměňuje paušálně, bez ohledu na úspěšnost či zpronevěru.
  • Je připraven zakazovat a omezovat, aby zvětšil společné zdroje.
  • Většinu společných zdrojů je připraven jakkoli rozdat jen proto, aby se zbytkem hospodařil zcela podle své vůle.
  • Je beztrestný.

Všechny tyto podmínky jsou nepředstavitelné i skutečné současně.
Víme, že platné zákony Nestraným zcela znemožňují jakkoli změnit podmínky správy společných zdrojů.
Víme, že žádný Politik, spravující nyní společné zdroje nebo se k jejich správě nabízející, nepředstavil žádnou funkční cestu, jak Nestraným podmínky správy společných zdrojů umožnit. Nepoužitelnost navrhovaného celostátního referenda jsme již odhalili prostřednictvím návrhu cssd.cz. Bezzubost pro příklad odhlasovaného krajského referenda ze stejné dílny analyzoval Michal Donné. Odvolávání poslanců, jakkoli mediálně vděčné, stále ponechává straně mandát ke správě společných zdrojů a je pouze pohrůžkou Politika jinému Politikovi. Navrhované omezení procesní imunity Politika je předstíraná iluze.

Proč Politici vybudovali tak pečlivou obranu před možností změny tohoto uspořádání? Jak to, že žádný z nových, staronových, ztrácejících se nebo objevujících Politiků nenabídne cokoli relevantního pro vlastní omezení? Jak to, že nikomu není stydno se takto zřetelně drát k neomezené a beztrestné správě společných zdrojů?

To není náhoda. To je smysl.

A vše shora uvedené tím smysl získává. Politik a jeho příslušenství opravdu chce jen a pouze spravovat společné zdroje bez kontroly, bez trestu a za paušální odměnu. Je mu jedno, že musí představovat konflikty a slibovat jejich řešení. Je mu jedno, že musí zvyšovat společné zdroje prostřednictvím dalších zákazů a omezení a je mu jedno, že jich většinu kvůli splnění některých slibů rozdá. To vše proto, aby získal snadnou paušální odměnu a aby se zbytkem společných zdrojů hospodařil bez kontroly zcela podle své vůle. S jakkoli bizarními, splnitelnými či neproveditelnými volebními programy a sliby řešení rozhodujících i okrajových konfliktů se vždy sejdou 282 Politici, spojení stejnými benevolentními pravidly správy společných zdrojů a stejným zájmem.

Ukaž mi někoho, kdo by dal podpisové právo ke svému osobnímu účtu cizímu člověku známému pouze z plakátu, nechal ho s ním disponovat podle jeho slibů, bez kontroly a za dopředu splatnou paušální odměnu bez ohledu na výsledky a kontrolu plnění slibů a který i v případě pochybení unikne jakémukoli trestu. To by udělal jen někdo méně svéprávný.

Člověk, který vezme takovou práci, práci pro méně svéprávného, práci o které každý ví, za jakých se provozuje podmínek, je z pohledu okolí dopředu bezectný a dopředu podezřelý, že situaci zneužije. Zvlášť když se jich do práce tolik a s takovým zájmem hlásí. Politik považuje Nestrané za méně svéprávné a podle toho se chová.


Příště: Součet CZ straníků

pondělí 22. března 2010

Kolik platí Nestraní za správu společných zdrojů

Politik má podpisové právo ke společným zdrojům. Společné zdroje spravují dvěstě osmdesát dva Politici. Kolik peněz za to ze společných zdrojů Nestraní zaplatí?
  • Politickým stranám zaplatili za rok 2009 státní příspěvek 1,04 mld. Kč.
  • Poslanecké sněmovně parlamentu za rok 2009 zaplatili 1,2 mld. Kč.
  • Senátu za rok 2009 zaplatili 0,6 mld. Kč.
  • Kanceláři prezidenta v roce 2009 zaplatili 0,4 mld. Kč 
  • Celkem stála správa společných zdrojů 3,24 mld. Kč.
  • Společné zdroje dosáhly v roce 2009 obratu 1.150 mld. Kč
  • Ztráta vytvořená Politiky při jejich správě činila 192 mld. Kč, asi 18 % obratu.
Nestraní zaplatili Politikům za správu společných zdrojů 0,28 % z jejich obratu za rok.

Tento údaj je zúžen pouze na klíčový výkon dvěstě osmdesáti dvou Politiků, ovládajících podpisová práva ke společným zdrojům a abstrahuje od dalších výnosů, nákladů i ztrát umně skrytých ve státním výkaznictví, byť jen náklady na státní správu dosahují přebujelých 40 %, tedy stočtřicetdvakrát více, než spotřebují Politici. Výkaznictví i efektivita státní správy jsou však zcela v moci Politika. Nikoho jiného.

Správci činžovního domu o deseti bytech s ročním výnosem 1,2 mil. Kč bychom při uvedené sazbě zaplatili roční odměnu 3 tisíce Kč a pár korun k tomu.


pátek 19. března 2010

Ostatní nabídky politického *.cz světa

A co všichni ostatní zanedbatelní političtí uchazeči o podpisová práva ke společným zdrojům? Jaký je jejich postoj k systémové neodpovědnosti Politika při správě společných zdrojů? Chtějí očividnou nedůvěryhodnost Politika výměnit za jeho dobrovolné omezení při nakládání se společnými zdroji?

Veciverejne.cz nemají program slovem, ale obrazem. Nicméně k našemu konfliktu, jehož řešení čekáme nabídnout, mlčí zcela. Ani imunita poslanců, ani referendum...

Svobodni.cz ve volebním programu nabizeji zapojení prvku přímé demokracie, lidového veta. Tedy "lidové" přijetí nebo odmítnutí právě učiněného rozhodnutí Politiků. Což ovšem znemožnuje odmítnout rozhodnutí Politiků, která již byla učiněna dříve. Pokud se tedy pojede podle starých pravidel, pak se nic "lidovým" odmítnutím nemůže změnit. Jenže právě to by Nestraní potřebovali.


Suverenita.cz v programu s odkazem na tři roky starý návrh ústavy nabízí, aby poslanci byli odvolatelní. Samozřejmě, proč ne. Ale mandáty politické straně zůstávají a tím i podpisová práva ke společným zdrojům.


Nic jiného v hranicích České republiky nenacházíme.


čtvrtek 18. března 2010

Kdu.cz na lepší straně

Kdu.cz, strana morálky a křesťanských zásad, "to lepší v nás", svůj program definuje v poměrně širokém záběru. Očekáváme, že se k námi řešeným konfliktům - jak se staví k systémové neodpovědnosti Politika při správě společných zdrojů a zda chce jeho očividnou nedůvěryhodnost výměnit za Politikovo dobrovolné omezení při nakládání se společnými zdroji - vysloví zcela přímočaře.

Bezpochyby dostáváme jasnou odpověď. "Smyslem poslanecké a senátorské imunity je ochrana parlamentů a jejich členů před svévolí výkonné moci. Požadujeme, aby procesní imunita byla omezena pouze na dobu výkonu mandátu."

Procesní imunita je přesně tou imunitou, která umožňuje beztrestnost při správě společných zdrojů. Její omezení na dobu mandátu je přesně tou dobou, kdy nám překáží ze všeho nejvíce. Za obavami z výkonné moci se tedy skrývají obavy z moci jiné: obavy z Nestraných, z jejich možného rozhořčení a z případných podezření, která by výkonná moc řešila až na jejich popud. Návrh omezení imunity tak v nejmenším nepřestává myslet na Politika, brání ho před Nestranými, ale Nestraným současně namlouvá falešné zdání řešení konfliktu. Pokud toto je na kdu.cz "to lepší", pak co je "to horší"?

Korekce imunity je jednou ze základních komponent očekávaných změn, které by odstranily nedůvěryhodnost Politka z definice, a nahradily ji důvěrou ve spolehlivou správu společných zdrojů. Kdu.cz své plány ukázala a víme, na čí straně stojí. Na té lepší.

středa 17. března 2010

Top09.cz, zásadní, výsadní

Top09.cz má ve štitu vepsáno Zásady, ne výsady. To také mlsně hledáme, takže  naše otázky zní: jak se stavíte k výsadě systémové neodpovědnosti Politika při správě společných zdrojů, a chcete očividnou nedůvěryhodnost Politika proměnit na jeho dobrovolné zásadové omezení při nakládání se společnými zdroji?

Top09.cz mají heslo, ale program pro nastávající volby nabídnou až počátkem dubna. Nicméně nabízejí svá programová východiska a principy, hodnotové desatero a program určený pro původně plánované předčasné volby v roce 2009. To by přeci mělo stačit.

Také že stačí. Programová východiska a principy k výsadám beztrestně, bez zainteresovanosti a s předem danou paušální odměnou spravovat společné zdroje mlčí. Hodnotové desatero také a stejně i Volební program pro volby zamýšlené parlamentem v roce 2009. Žádné kašírované "omezení imunity", "prosazování ústavního zákona o obecném celostátním referendu" nebo ""ztráta mandátu poslance". Ani slovo. Jen mediálně známé konflikty o vyrovnaném hospodaření se společnými zdroji.

Není v žádném ohledu nepředstavitelné, že i v období šetření společnými zdroji je možné tyto zneužívat a nebo za svou údajnou nebo skutečnou zásluhu o šetření s nimi rozhodnout i o jakkoli neúměrné vlastní odměně. Není-li Politik závislý na efektivitě správy společných zdrojů, není-li trestný a je-li placený paušálně, nemůže ho to motivovat k ničemu jinému, než v lepším případě k nečinnosti, v horším k plýtvání a sebeobohacování.

Politik podle top09.cz je výsadní určitě, zásadní možná.


Příště: Kdu.cz na lepší straně

úterý 16. března 2010

Zeleni.cz mění klimatizaci

Zeleni.cz jsou butiková strana s exkluzivními konflitky. Široký záběr není jejich specialita a to se odráží i na stručném a přehledném programu, ve kterém hledáme, jak se staví k systémové neodpovědnosti Politika při správě společných zdrojů a zda chtějí jeho očividnou nedůvěryhodnost výměnit za Politikovo dobrovolné omezení při nakládání se společnými zdroji.

Přímo do očí nás proto uděří: "Trváme na omezení imunity poslanců." Pouze. Protože jsou struční, můžeme jen planě spekulovat, zda opravdu chtějí imunitu zúžit až na odpovědnost za chyby při správě cizího majektu, kterým pro ně společné zdroje jsou. A pokud ji snad opravdu navrhují, pak nevíme, proč zrovna takovou odpovědnost nenavrhují i pro další správce společných zdrojů. Protože si myslíme své, k žádnému extenzívnímu výkladu heslovitého návrhu se nepřimějeme.

Jejich nabídka není pro Nestrané, protože Politikovi cti nepřidá. Nestraní očekávají změnu ovzduší v Politice a volají po ní. Jenže Zeleni.cz mění v Politice pouze klimatizaci, ale klima ve společnosti, tedy vztah Nestraných k Politikům, nechávají zaneřáděné emisemi. Politici podezřelí z definice.


pondělí 15. března 2010

Kscm.cz s nápadem

Kscm.cz má ráda společné zdroje. Má za své hlavní poslání je naplňovat, zvětšovat a spravovat. Tím více nás zajímá, jak se staví k systémové neodpovědnosti Politika při správě společných zdrojů a zda chce jeho očividnou nedůvěryhodnost výměnit za Politikovo dobrovolné omezení při nakládání se společnými zdroji.

Její volební program je lehce dostupný a přehledně napsaný. Proto v oddílu Demokracie a lidská práva nemůžeme přehlédnout cíle "Důsledně uplatňovat politickou i právní odpovědnost veřejně činných osob, rozšířit okruh vzájemně neslučitelných funkcí ve státní správě a samosprávě; veřejné funkce vnímat především jako službu veřejnosti. Navrhnout možnost nezávislého soudního rozhodnutí o ztrátě mandátu poslance, pokud se v průběhu svého mandátu podstatně odchýlí od volebního programu politického subjektu, za který byl zvolen". To zní zajímavě.

Jak si představuje "důsledné uplatňování politické a právní odpovědnosti veřejně činných osob", ale nepíše. Proto můžeme vycházet jen ze znalosti uplatňování této zásady, kterou aplikovala v druhé polovině  nedávno skončeného století. Tehdy trvala na důsledné právní a politické odpověnosti veřejně činných osob, kdy však mezi takové nezařazovala osoby spravující společné zdroje, ale osoby ostatní, Nestrané. To není nijak lákavé.

"Ztráta mandátu poslance" pro odchylku od volebního programu je zajímavý nápad. Pro kontrolu a omezení benevolencí při správě společných zdrojů však nemá žádný význam. Je zřejmé, že poslanec zbavený mandátu bude nahrazen Politikem téže strany se stejně benevolentními pravidly. Je to tedy pohrůžka Politika Politikovi, nikoli nabídka Nestraným, jak zlepšit péči o společné zdroje.

Z toho vyplývající osvěžující myšlenkou je zrušit mandát bez náhrady, tedy průběžně snižovat počet členů sněmovny o soudem vyloučené ze hry. Přesilovky, oslabení, taktizování a vše ostatní, co známe z hřiště. Veřejné předvádění by získalo nový rozměr, ale skrytý boj mimo hřiště by se ani tak nezměnil.

Ani otloukánek politické scény nepřihlásil do soutěže konfliktů cokoli, co by jeho vlastní i konkurenční Politiky omezilo při správě společných zdrojů.



Příště: Zeleni.cz mění klimatizaci

pátek 12. března 2010

Cssd.cz nabízí jistoty. Komu?

Cssd.cz, strana práce a strana pracovitá určitě nabídne odpovědi na dvě otázky Nestraných: jak se Politik staví ke své neprůstřelné systémové neodpovědnosti při správě společných zdrojů a zda chce svou očividnou nedůvěryhodnost výměnit za své dobrovolné omezení při nakládání se společnými zdroji.

Seznam konfliktů v programu je obsáhlý a ani milovníci okrajových žánrů nezůstanou neuspokojeni, byť mainstreamu je věnováno místo mu odpovídající. Nás ale většina konfliktů a dokonce ani konflikty butikové nezajímají. Nestraní čenichají jen a pouze po konfliktu a nabídce řešení omezující v konečném důsledku podpisová práva Politiků ke společným zdrojům.

K této oblasti se dostaneme až na začátku poslední čtvrtiny barevného volebního prospektu, kde čteme: "Je nezbytné prosadit ústavní zákon o obecném celostátním referendu a zákon o krajském referendu." Rozumíme. Také si to myslíme. Škoda jen překlepu, kdy namísto "ústavní zákon budeme prosazovat" napsali "je nezbytné ho prosadit", a dvakrát škoda, že nic dalšího už v programu není.

O tom, že je chybějící zákon o referendu jedním z faktorů, proč nedokážeme podpisová práva Politiků ke společným zdrojům omezit, jsme již psali. Rovněž tak jsme psali, jak i teoreticky platný zákon o referendu je poslední z posledních, křivolakou a spíše nefunkční cestou k takovému omezení. Protože Politici cssd.cz již dříve  zákon o referendu navrhli, víme přesně, co "je nezbytné prosadit" a jak křivolakou chtějí tuto křivolakou cestu mít. 

Splní-li Nestraní nijak snadné podmínky, navrhuje cssd.cz, pak určený Politik referendum povolí. Ovšem pouze s výjimkami otázek směřujících
  • ke zrušení nebo omezení ústavně zaručených základních práv a svobod (včetně práv Politika, kterým ústava věnuje většinu místa),
  • k rozhodnutí, které by znamenalo úpravu daňových nebo jiných platebních povinností tvořících příjmy veřejných rozpočtů (ovládání velikosti společných zdrojů, které dáváme Politikovi k dispozici)
  • k ustanovování jednotlivých osob do funkcí a k jejich odvolávání z funkcí (Politikem i bez Nestraných)

Referendum podle cssd.cz je tedy jasné a volební nabídka také. Omezení benevolencí při správě a zvětšování společných zdrojů, ani omezení benevolence vlastního odměňování a beztrestnosti pod značkou cssd.cz nebudou a Politik o své jistoty nepříjde. Může nadále zůstat nedůvěryhodným a podezřelým z definice.


Příště: Kscm.cz s nápadem

čtvrtek 11. března 2010

Ods.cz konflikty nešetří

V aktuálních programech Politiků hledáme odpovědi na otázky, jak se Politik staví ke své neskrývané nevázanosti při správě společných zdrojů a zda chce svou očividnou nedůvěryhodnost výměnit za vlastní dobrovolné sebeomezení při nakládání se společnými zdroji.

Ods.cz se v programu psaném s některými občany zmiňuje o přehršli témat a konfliktů. K nabídce témat přitupuje jako opravdu velká strana, věnuje se v něm většině populárních konfliktů. Protože konflikty samotné a nabídky jejich řešení hrají v soutěži Politiků o podpisové právo ke společným zdrojům jen omezenou roli, a už vůbec žádnou roli nehrají v případě, že podpisové právo získají, přenecháme popis přehlídky konfliktů jiným bystrým čtenářům, kteří se jimi nechají zlákat, a my prozkoumáme program jen kvůli nalezení odpovědi na naše otázky. Jenže po kliknutí na devět samostatných kapitol, devět kapitol, které zkoumané odpovědi nevěnují ani slovo, zbývá kapitola poslední s názvem Závěr a předznamenáním "Co prosazujeme".

Úplně poslední odstavec začíná: "Naše země potřebuje po dvaceti letech demokracie řadu politických a ústavních reforem." Souhlasíme a s očekáváním čteme dál. Jenže následují jen obehrané konflikty s většinovým systémem či přímou volbou jiného Politika. A jsme v konci. Ráz na ráz.

Víme, že každý systém, většinový, poměrný či kombinovaný, jednokolový nebo vícekolový, s přímou nebo zprostředkovanou volbou, vždy beze zbytku a usnášeníschopně zaplní parlament Politiky, kteří v tu chvíli dostanou od svých předchůdců veškerá podpisová práva ke společným účtům bez jakýchkoli omezení a s pravidly, která mohou kdykoli změnit. To známe a nehledáme. Hledáme stud za to, že vědí že Nestraní to vědí. Ods.cz ale o systémové neodpovědnosti pří správě společných zdrojů mlčí.

Velká strana, velký rozpočet, velký tým, velké množství témat. Ale takhle úzkostlivě se vyhýbat tématu nejzásadnějšímu? Vzorné Řešení pro budoucnost.


Příště: Cssd.cz nabízí jistoty. Komu?

středa 10. března 2010

Spoz.cz nabídla právo změnit Politiku

Hodnověrnost jakýchkoli návrhů Politika se odvíjí od jeho nikoli osobní, ale funkční důvěryhodnosti. Ta je systémově naprosto mizivá a bez zásadních změn se nezvýší. Jako test ochoty ke změnám prozkoumáme nabídky Politiků pro letošní parlamentní volby z těchto dvou úhlů: jak se Politik staví ke své neprůstřelné systémové neodpovědnosti při správě společných zdrojů a zda chce svou očividnou nedůvěryhodnost výměnit za své dobrovolné omezení při nakládání se společnými zdroji. Nabídky prozkoumáme ne podle stranické abecedy ani podle virtuálního významu, ale halabala.

Stranu práv občanů - Zemanovce nezaložili žádní političtí neználci, kteří by nevěděli o systému předvádění konfliktů a předstírání jejich řešení jako o základním tanečním kroku politického tance. Mělo by být užitečné se podívat, jaké konflikty a jaká řešení jim jejich intuice založená na bohaté zkušenosti vybrala pro vlastní zviditelnění.

Spoz.cz jako konflikt, který umí řešit, nabídla Nestraným Právo změnit Politiku. Vzhledem k tomu, že Politik může jen zakazovat a následně tyto zákazy omezovat, tak přímočaře uvedla, že Nestraní až dosud právo změnit Politiku nemají, že je to zakázáno. Systém znají dobře, jak vidíme. Pokud současnou Politikou rozumíme neomezenou, nekontrolovatelnou a beztrestnou správu společných zdrojů, pak zkušení zemanovci potvrdili neexistenci práva změnit tento stav.

Nabízejí tedy omezení podpisového práva ke společným zdrojů a kontrolu nakládání s nimi oni? Jejich nabídka je přehledná a stručná. Jediný bod, který by Nestraní z nabídky mohli použít, je prosazení přijetí zákona o obecném referendu. Tento zákon je notně komplikovanou možností, jak Politikům říci, že chceme omezit jejich práva ke společným zdrojům. Komplikovanou proto, že i referendum, jehož pravidla spoz.cz neuvádí, může být tak omezující nebo nezávazné, že ani jeho uspořádání nemusí znamenat realizaci referendem vyjádřené objednávky. Navíc víme, že referendum i volby nejsou vyhrazeny pouze Nestraným, ale jejich konání si nenechají ujít Politici a jejich příslušenství a váha jejich předvídatelných hlasů nebude marginální. Tak či tak, jedná se o velmi nepravděpodobnou, nejistou a zprostředkovanou cestu k žádoucímu omezení Politika. Ostatní požadavky programu se společných zdrojů a jejich správy vůbec netýkají, ba se zdá, že zemanovci konstrukci konfliktů silně podceňují. Až to vypadá jako karlovarský syndrom. Nebo jako obraz velké zkušenosti.

Proklamované právo změnit Politiku je v podání spoz.cz omezeno na triviality a zákaz změnit Politiku ve smyslu omezit podpisová práva Politika ke společným zdrojům zůstává i pro ně nedotknutelným středobodem politického snažení. Svou neodpovědnost přecházejí mlčením a nedůvěryhodnost také.

Čekal někdo Nestraný něco jiného?

úterý 9. března 2010

Rychlost vám nedáme zadarmo

Na Slovensku se bude jezdit rychleji. Rozumíme tomu tak, že Politici omezí rozsah zákazu rychlosti (130; ∞) a nahradí ho zákazem rychlosti (160; ∞). Repertoár politické práce je omezený a Politik má v rukou jen zákazy a jejich omezení. Čím si tedy slovenští Nestraní vysloužili příslib omezení zákazu?

Necháme vás jezdit rychleji, tomu můžete věřit, jen před tím musíme provést stavební úpravy příslušných dálnic. Kolik to bude stát ještě nevíme, ale odpoví nám na to studie. Prostě trochu vydrancujeme společné zdroje, uvádí v závorce Politik, a za to vás necháme jezdit stošedesátkou.

V Česku to mají Nestraní zatím obráceně. Politik už všechny studie má, ví, že účet ze společných zdrojů je 18 miliard a ví, jak dlouho mu přidávání jednoho metru na každé straně brněnské dálnice bude trvat. Ale ještě Nestraným neřekl, který zákaz za to omezí.

Nevidíme rozdíl, na západ i východ od řeky Moravy je to zcela stejné. Politik určitě použije bez kontroly společné zdroje a za to Nestraným možná omezí zákaz, který před tím sám dal.


Příště: Spoz.cz nabídla právo změnit Politiku

pondělí 8. března 2010

Nešikovný karlovarský Politik

Základní krok politického tance je konflikt. Každý Politik má mít svůj a má ho s jistotou zvládat. Jen ten mu přinese dostatek pozornosti, aby ho i veřejnost za Politika pokládala a respektovala, že převezme od svého předchůdce neomezená podpisová práva ke společným zdrojům a bude s nimi nakládat jako s vlastními.

Dostat se k podpisovým právům bez znalosti základního kroku je snadné, k tomu ani nejsou třeba voliči a voliči tomu také nedokáží zabránit. Neobstojí to ale z pohledu předváděné politické hry, na hřišti se musí soupeřit. Pro samotnou neomezenou správu společných zdrojů to sice není nutné, ale Nestraným se to předvádí jako Politika, takže nakonec se tomu vyhnou nelze. Převzít bezednou správu společných zdrojů se holt bez znalosti předvádění konfliktů nedá, to by bylo průhledné. Každý by viděl, o co že Politikovi jde.

Copak se to nyní přihodilo v televizi? Karlovarský Politik se prý přišel předvést jako nový správce společných zdrojů a ejhle. Neuměl pár populárních konfliktů a k tomu ukázal, že mu nestojí za námahu učit se je a že pro zisk podpisového práva takové hry předvádět nemusí. To my dávno víme, proto jsme Nestraní. Ale nemá to být vidět. Ostřílení Politici se takové průhlednosti lekli a hned mu zařídili lekci tanečních. Další Politici nováčci se hned ohradili, že oni takhle naivní nejsou a přípravu nepodcenili. Vědí, co se patří, žádní naivní neználci.

Škoda, že nejde společné zdroje ubránit před nájezdem Politiků a jejich příslušenství. Nakonec i karlovarský nešika obstojí a společné zdroje získá, aniž by jakkoli změnil svůj kontrakt a omezil svůj apetit.


Příště: Rychlost vám nedáme zadarmo

pátek 5. března 2010

Zdanění zaměstnaneckých výhod

Veřejný svět je plný ilustrací pravidel, podle kterých činí Politici a která ukazujeme. V komentování postoje k daňovému střípku "zdanění zaměstnaneckých výhod" ilustruje Politik, jaký je jeho výrazový rejstřík.

Rozdává část společných zdrojů politickému příslušenství navázanému na společné zdroje, aby mu bylo zavázáno. Je totiž Politikem, které samozřejmá a automatická volební účast ostatních Politiků a jejich příslušenství může odstavit od správy společných zdrojů. Zavazuje si tak své vlastní volící příslušenství, napojené na společné zdroje, které je pro něj přednější, než samotné rozdání části společných zdrojů.

Zmenšuje omezení, zvětšující společné zdroje, které před tím sám prosadil. Širší repertoár, než omezení a zákazy a jejich následná rušení či omezování nemá.

Přivlastňuje si konflikt jménem "zaměstnanecké výhody" a okolo něj vytváří zdání jeho řešení. Konflikt je to vcelku malicherný a nijak originální, zdaní jeho řešení rovněž tak, přesto způsobí to, co má. Sice za cenu části společných zdrojů, ale přesto si zaváže příslušenství a zviditelní Politika. A voličům a komentátorům na osvětleném hřišti ukazuje, jak zásadně se jeden Politik liší od druhého Politika, jak konlikt Politiků způsobuje řešení konfliktu a jak je tento proces autentický.



čtvrtek 4. března 2010

Měníme kontrakt s Politikem

Směšné podmínky Politikova kontraktu s Nestranými jsou výzvou, jak je upravit, abys nebyl přesvědčen, že jejich jediným účelem je plýtvání se společnými zdroji a jejich soukromé využívání.

V jediném odstavci lze shrnout, že Politika chceme při správě veřejných zdrojů kontrolovat, nehodláme mu ponechat právo stanovit a vyplácet si odměnu za správu bez vztahu k výsledkům, lepším či horším či dokonce hanebným, navíc bez sankcí a možností trestu, chceme mu zabránit užívat společné zdroje ve svůj prospěch a nehodláme tolerovat zvětšování společných zdrojů prostřednictvím dalších omezení a zákazů.

Jak to provést? Vzhledem k tomu, že uvedená pravidla jsou obsažena v zákonech, je nezbytné změnit zákonným způsobem tyto zákony. Zákonným způsobem změnit zákony ovšem mohou jen Politici. Proč by ovšem měnili pravidla kontraktu, která svědčí v jejich prospěch? Také je nikdy neměnili, nemění a není na místě jim věřit, že to kdy udělají. Tahle možnost je tedy utopická a naivní.

Pak tedy pojďme ve volbách zvolit takové Politiky, kteří si uvedený konflikt vezmou za svůj a nabídnou nám jej ke schválení. Lze této cestě věřit? Nelze. Prostřednictvím hry na další konflikty dokáží Politici rozmělnit zájem voličů na více témat a voliči tak nezpůsobí drtivé vítezství jednoho jediného politického parametru. Účast ve volbách tedy k cíli nepovede.

A neúčast ve volbách? Pak se Politici zvolí sami, neboť není stanovena minimální volební účast vyšší, než je součet Politiků a jejich příslušenství.

Zrušit volby? Nechat pro výstrahu staré Politiky po skončení jejich funkčního období bez paušálních náhrad za správu společných zdrojů a bez podpisového práva k nim a nové nezvolit? Správa země bez Politiků je možná, to jsme již zažili, a stále i v takovém období platí všechny stávající zákony. Politici a jejich strany a hnutí by se za dobu bez přísunu prostředků finančně vyčerpali a nouze by je přinutila přistoupit na ultimativní požadavek změn jako podmínku vypsání dalších voleb. Je to možné? Není. Nové volby stanovuje před skončením volebního období Politik. Pro legitimu voleb stačí účast Politiků. Pro uspořádání voleb a sečtení hlasů jsou třeba pouze Politici a jejich příslušenství. Tento kruh nelze bez samotných Politiků přerušit. Nové volby se tedy uskuteční vždy a před skončením volebního období starých Politiků jsou k dispozici noví Politici, kteří automaticky získají všechny náležitosti kontraktu, který chceme změnit. Odstavit Politika, byť jen na čas, od správy společných zdrojů a od jeho paušální odměny nelze.

Řekneme tedy svůj požadavek nahlas. Uspořádáme referendum o požadované změně. Menší problém je, že referenda se budou účastnit i Politici a jejich příslušenství a jejich tajné zamítavé hlasování je tak předvídatelné. Větší problém je, že zákonné a pro Politiky závazné referendum nemůžeme bez souhlasu Politiků vůbec uspořádat. Politici pro nás takový zákon dosud nepřipravili a bez něj to zakázali.

Nelze než konstatovat, že Politici udělali velice důkladně vše pro to, aby všechna ta benevolentní, povrchní a bezzubá pravidla, podle nichž provádějí správu společných zdrojů, všechny součásti kontraktu, podle kterého pro společnost pracují, bylo možné změnit jen a pouze z jejich libovůle. Není to legrační?


středa 3. března 2010

Tak si to zrekapitulujme

Politik je přehledná osoba.
  • Má podpisové právo ke společným zdrojům.
  • Není při správě společných zdrojů kontrolován ani omezován
  • Odměnu za správu společných zdrojů si stanovuje sám a vyplácí ji ze společných zdrojů.
  • Za správu společných zdrojů se odměňuje paušálně, bez ohledu na úspěšnost či zpronevěru.
  • Je připraven zakazovat a omezovat, aby zvětšil společné zdroje.
  • Většinu společných zdrojů je připraven jakkoli rozdat jen proto, aby se zbytkem hospodařil zcela podle své vůle.
  • Je beztrestný.
Ani mateřskou školku nikoho nenapadne řídit podle těchto zásad. Protože i v personální rubrice by práce s uvedenými podmínkami vzbudila jen smích, ale protože Politik požadované vlastnosti bezezbytku splnil, je pro Nestrané výzvou se zamyslet, jak tyto parametry změnit, aby byly napříště rozumné a Politik nebyl osobou podezřelou z definice.


Příště: Měníme kontrakt s Politikem

úterý 2. března 2010

Co vytvářejí Politici

Politik svou činností nedoplňuje společné zdroje, politik je pouze spotřebovává. Příslušenství Politiků může společné zdroje doplňovat, vždy však až poté, kdy je v násobcích samo spotřebuje. Spousta povolání je zaměřených na správu cizího majetku a takoví správci při této správě vykazují velmi odlišné výsledky. Od vysoké úspěšnosti až ke zpronevěře. Správci jsou závislí na úspěšnosti své činnosti a jejich manévrovací prostor je přesně tak velký, jaký jim vlastník svěřených zdrojů poskytne.

Politik jako správce společných zdrojů není závislý na úspěšnosti své činnosti a jeho manévrovací prostor Nestraní nemohou stanovovat. To je bída.

Politici vyvářejí omezení. To je jejich jediná praktická moc nad reálným světem, jinou nadaní nebyli a být nemohou, přesto s ní zvládají divy. Na omezování nemají sice exkluzivitu, ale v kontextu společných zdrojů nikdy nezapomeň, že Politik může pouze něco zakázat nebo zakázané později znovu povolit. 

K doplňování společných zdrojů tak Politci přispívají pouze zákazy a omezeními. Omezením svobody disponovat se všemi soukromými prostředky, které jsi vydělal, zdědil či dostal začínají. Pokračují tradičními omezeními svobodného mezinárodního obchodu jeho zpoplatněním. Omezí tvé vlastnické právo, když vyhlásí, že k využití přírodních zdrojů na vlastním pozemku potřebuješ státní hrazenou licenci. Omezí tvé vlastnické právo, aby sis postavil dům, jaký chceš, jakoukoli silnici, kterou potřebuješ, jakoukoli železnici, která by tě živila. Zakáží ti podnikat v telefonování, v rádiích, v televizích, ve zdravotnictví, v architektuře, v odvážení odpadků, v opravě rádií, zakáží ti podnikat v čemkoli. A pak to za poplatky povolí. Čím méně v nějakém oboru vydají povolení, tím větší se za ně hradí poplatek. Zpoplatňují i veřejné služby, které ti ze společných zdrojů spokytují.

Udělají cokoli, aby Nestraní doplnili společné zdroje vrchovatě. Vždy chtějí více, nikdy méně. Pak už Politici a jejich příslušenství inovativně vymyslí, co s nimi. Vědí, že valnou část společných zdrojů musí těm, co je vytvořili i těm, kteří je nevytvořili, z nějaké části předat, víme, že nejsou idioti. Aby jim i tak zbylo. Je jich méně, než Nestraných, takže jim stačí méně. Navíc i z té předané části dokáží dobře zaopatřit sebe i své příslušenství.

Míra omezení pro doplňování společných zdrojů má své dějinami vyzkoušené hranice. Omezit soukromé vlastnictví na povinnost nést náklady, odebrat ale právo inkasovat výnosy, preferovat společné vlastnictví a ze společného pak hradit s výjimkou svačiny do školy všechno ostatní, to neuspělo a tlak Nestraných a jejich chuť řídit si větší část života po svém toto uspořádání zrušily.

Spousta omezení vymyšlených loňskými Politiky letošní Politici zrušili. Dokázali však nalézt další, modernější, sofistikovanější, která Nestraní přehlédli. Osvědčilo se více drobných a zanedbatelných omezení, než jedno či dvě velká a zásadní. Dnes lze navíc dobře měřit a porovnávat, která omezení za tu hru s ohněm nestojí a která spolehlivě přehlédne naprostá většina. A dobře lze skrývat, že Politici nemají jinou schopnost, než zakazovat a zakázané povolovat. Pozitivně tvořit totiž stále mohou jen Nestraní. Mohou? Musí, ušklíbne se Politik.

pondělí 1. března 2010

Co řekneme Nestraným

"Jsme v parlamentu, s Nestranými nebo bez, teď se musíme věnovat obělávání společných zdrojů. Pár nápadů máme, ale je třeba přicházet stále s něčím novým. Veřejné zakázky jsou skvělé, ale je to to jediné? Bez inovací se svět zastaví, takže každý nápad je třeba prověřit a testovat. Máme hodně práce. Opravdu hodně."

Politik není idiot. Ví, že mu strana poskytuje potřebného společného jmenovatele, zástěrku, štít, zázemí, základní tábor. Nemůže ale myslet pouze na své aktuální poslání obdělávání společných zdrojů. Přestože je nijak zvlášť nepotřebuje, nemůže Nestrané ignorovat. Nestraní nejsou idioti.

Mnoho Nestraných má vysoké vzdělání, ještě více jich má zdravý selský rozum. Hodně Nestraných má vysokou sociální inteligenci, empatii a srovnání. Všichni mají nemalé životní zkušenosti a potkali všelijaké chytráky a šíbry. Umějí se tvářit hloupě a nechápavě, ale pozorují, kombinují a hledají výhodná řešení. Mají rádi své peníze a svou rodinu. To Politici vědí a vidí, že Nestraným z oka vypadli. Ale mají jiné role. Tak pozor, nezaměňovat a být opatrný.

Nestraným musíme podkuřovat. Musíme je zatahovat do hry, nechat je přemýšlet, kombinovat, hledat řešení, rozporovat je. Musíme je nechat se rozhořčit, závidět nám a ohrnout nad námi nos. Mohou nás vidět i z lidské stránky, svadby, narození dětí, rozvody. Mohou vědět, jak naše děti studují. Ale hlavně máme konflikty. Pro některé Nestrané je obživou zaznamenávání a komentování  diskusí okolo řešení konfliktů a pro spoustu Nestraných je koníčkem sledování těchto záznamů a komentářů. Konflikty se jich týkají, tak jim vnucujme naše úhly pohledu, se zápalem je obhajujme a nezakrývejme, jaké obtíže máme s jejich prosazováním. Jiní Politici prosazují odlišné názory, sice zřetelně špatné, ale přísahají, že také mají mandát k jejich obhajobě a proto není divu, že tolik naší energie se rozplyne bez valného užitku. Ukážme Nestraným, proč.

Jeví se to jako utkání v koletivním sportu. Na hřišti se pohybují hráči soupeřicích mužstev a snaží se získat převahu. Vynaložená a zjevená energie je obrovská a lze obdivovat individuální výkony a domýšlet intenzitu přípravy. Jsi-li objektivní a nezaslepený, musíš občas pochválit i výkony soupeře. Dohraným utkáním ale nic nekončí, je to další bod do dlouhodobé statistiky a z minulých výkonů komentátoři usuzují na výkony budoucí.

Má se to tak jevit. Ale není to stejné. Politiky na hřišti vidíš. Ale jakmile z něj vystřídáni odejdou, nevydíš je odpočívat a sbírat energii na střídačce, ztratí se ti z očí. Komentátorům ukázali svůj sólový výstup ve prospěch kolektivu, nechali ho zaznamenat a zhodnotit, a ztratí se jak kouzlem. Vypaří se. Jsou neviditelní. Nikdo je nehledá a nikomu neschází.

Víme, kde jsou. Skryti světlu a záznamům hrají Politici svůj skutečný zápas, obdělávají společné zdroje. Inovují, vymýšlí, testují. Je to kolektivní hra a kolektivní rozum, mohou se opřít o druhé Politiky, jejich znalosti a zkušenosti. Mohou využít informační nerovnováhy a zejména pravidel, která je jednostranně zvýhodňují. Pokud jim nějaké pravidlo překáží, změní je.

Není to hra o řešení konfliktů prostřednictvím konfliktu Politiků. Je to zápas o společné zdroje mezi Nestranými a Politiky. Zápas o společné zdroje mezi amatérským družstvem a profesionálním týmem. Zápas omezených proti neomezeným. Zápas s jednostrannými pravidly.

Sleduj Politiky při jejich haštěření. Všimni si jejich utkání. Znamená to, že právě nyní v ústraní hrají tu opravdovou hru. Hru, kterou pečlivě skrývají. Obdělávají společné zdroje. Obdělávají je jako své vlastní. To přeci Nestraným nikdy neřeknou.


Příště: Co vytvářejí Politici