středa 14. dubna 2010

Zákaz paušální odměny za správu společných zdrojů

Již jsme sečetli a podtrhli, co odměnou za správu společných zdrojů být nemá a nebude. Nebude to nic, co nebude mít souvislost s výkonností společných zdrojů. Odměnou proto rozhodně bude procentní výnos z výkonnosti těchto svěřených zdrojů. Jakou sazbu a jaký základ či kombinaci základů zvolit, ponechme diskusi, a stejně tak zvažujme, zda je správné přidělovat bonusy i malusy za nadprůměrný nebo podprůměrný výkon správy společných zdrojů. Pikantní je detail, zda má být přímá úměra na výkonu společných zdrojů totožná i v případě ztráty společných zdrojů.
Pravděpodobně budeme narážet na současné mizerné výkaznictví výkonnosti společných zdrojů a nezbytným předpokladem proto bude jejich předchozí ukáznění, zpřehlednění a snadná kontrola. To bude ovšem radost srovnat.
Můžeme vůbec redukovat odměnu za správu státu na měření výkonu spravovaných společných zdrojů? To je otázka na místě. Odpověď však v žádném případě není ne. Ani odměna za správu soukromých zdrojů není jediným faktorem, mzda za práci není jediným faktorem stejně jako cena telefonu není jediným faktorem, a přesto je podle ceny srovnáváme. Víme, že správa státu bude mít více parametrů, ale všechny parametry někoho něco stojí. Efektivitu hospodaření s těmito společnými zdroji proto klidně použijeme jako měřítko úspěchu správce. A jako víme, že ani královská mzda nemusí znamenat spokojenost v práci, tak ani kvalitně spravované společné zdroje a s tím spojená zasloužená odměna nemusí vést k ochotě zvolit ten který princip správy i do dalšího období. Efektivnímu správci bychom však neměli upírat nárok na jeho odměnu, i když tušíme, že levicové principy zvětší společné zdroje a pravicové naopak. Zhodnocení preferencí a nálad v tuzemském mezihoří vždy přinesou volby, ale pokaždé s jistotou, že nevolíš podle libovolně a bezectně předhozených konfliktů, ale podle ve volbách nabídnutých metod odpovědné správy společných zdrojů, ověřovacím soudem rozdělených na nezávazné a závazné, ze kterých jsou nebo nejsou správci voličům odpovědni.
Úskalí závislosti odměny správce společných zdrojů na jejich výkonu jsou zřejmá a totožná se správou soukromých zdrojů, počínaje klamavým výkaznictvím, přes dlouhodobé efekty některých nyní přijatých opatření až ke zpronevěrám. Budiž, takový je svět. Ale trestnost nekalostí přináší lepší vyhlídky do budoucna, než nyní, kdy uváděné i neuvedené zlořády mohou správci páchat také, a beztrestně.
Máš-li k tomu další podněty, napiš je.
Příště: Zákaz přesunu společných zdrojů mezi subjekty s konfliktem zájmů

Žádné komentáře:

Okomentovat