pátek 16. dubna 2010

Neomezené a omezené volby

Volbám se spolu s voliči věnují ústava a volební zákon. Některých principů voleb jsme se už dotkli, nyní je zrekapitulujeme a doplníme. Výběr správce společných zdrojů má být stejně zodpovědný a stejně efektivní, jako správa společných zdrojů, kterou po něm vyžadujeme.
V dnešní době povinné evidence telefonních hovorů i elektronické komunikace, přestupků a trestů, daňové registrace, bankovních převodů a plateb a vůbec akceptované průhlednosti navrhujeme šetrnou korekci zásady tajného hlasování. Elektronické volební formuláře vyplní každý přípustný volič, který se chce zúčastnit výběru správce společných zdrojů, kdekoli, v zahraničí, internetové kavárně, doma nebo na úřadu. Formulář automaticky zašifruje údaj o výběru správce společných zdrojů a nezašifrované ponechá nezbytné osobní údaje. Vytištěný formulář s osobními údaji, nyní už hlasovací lístek, ověří příslušná autorita a volič jej do určeného dne prokazatelně předá nebo pošle centrálnímu sčítacímu místu, kde se strojově ověří provedená legalizace a porovnají osobní údaje s údaji finančních úřadů a registru správců společných zdrojů. Porovnání vyloučí hlasovací lístky osob s případným konfliktem zájmů, tedy příznivců správců společných zdrojů, jejich členů, členů jejich statutárních orgánů a podílníků, členů vlády a dalších. Zbývající hlasovací lístky přípustných voličů udají výsledek voleb a po jeho ověření ověřovacím soudem jsou buď uloženy, nebo skartovány, stačí si vybrat. Do osobních práv voličů jsme tak zasáhli srovnatelně nebo méně, než zasahují evidence občanů, registry zdravotních pojišťoven, finančních či katastrálních úřadů a další dobrovolné i povinné databáze. Že takto lze konat i Politikem upíraná referenda je zřejmé. Pouze dočasně omezené je všeobecné volební právo u voličů s konfliktem zájmů s využíváním společných zdrojů, volební právo rovné a přímé a zásady poměrného zastoupení zůstávají netknuty. Stejně budou řeči.
Volební program uchazeči o správu společných zdrojů předkládají veřejnosti, ale současně i ověřovacímu soudu, který porovná určitost a neurčitost v něm uvedených zásad a jejich soulad s ústavou a následně je rozdělí do těchto dvou kategorií s poznámkou o ústavnosti a svůj nález zveřejní. Zásady uznané jako určité vylučují odpovědnost správců vůči voličům, kteří hlasují, a zásady určité a současně měnící ústavu mohou být odhlasovány pouze výraznou k diskusi ponechanou většinou. O zásadách neurčitých a současně měnících ústavu nelze hlasovat.
Zda se činnost ověřovacího soudu blíží činnosti ústavního soudu, nebo zda se jedná o činnost jinou, ponechme další diskusi. V každém případě Nestraní ze společných zdrojů rádi obětují náklady na jeho provoz výměnou za kontrolu volebních programů správců společných zdrojů a jejich odpovědnost a trestnost.
Volební kampaň a způsoby jejího vedení jsou Nestraným ukradené. Vede-li ji jeden klidně a druhý agresivně, proč ne. Může být klamavá nebo čestná, může být olbřímí nebo skromná, vtipná nebo suchopárná, urážlivá nebo korektní. Takový je život. Podstatné je, že dostatečně určité a splněné sliby jsou pro správce beztrestné, ale za důsledky neurčitých slibů nebo činů, které ani nebyly k posouzení nabídnuty, správce společných zdrojů voliči, který se zúčastnil voleb, odpovídá.
Dosud nevděčná úloha komentátorů rozebírat volební programy, které jsou sice plné konfliktů a jejich řešení, nemají však jinou úlohu, než na sliby vábit některé voliče a vydláždit cestu k bezectné správě společných zdrojů, se tak změní a dostane smyslu silné korekce barnumských reklam a hledání tušených i zamlčovaných souvislostí, která je právě jim tak vlastní a ostatním užitečná.
Máš-li k tomu další podněty, napiš.
Příště: Inventura

Žádné komentáře:

Okomentovat